28 Haziran 2013 Cuma

Sinemamızın Kültleri: "Gegen die Wand"


Fatih Akın’ı Fatih Akın yapan, yönetmenin adı anıldığında akla gelen ilk şey Gegen die Wand. Daha önce çektiği filmlerle özgün tavrını ortaya koyan Fatih Akın, bu filmle deyim yerindeyse bağımsız sinema tarihimize adını altın harflerle yazdırdı. Film temel olarak kültür mutasyonuna dokunma niyetinde olsa da, hikayeye damgasını vuran beklenmedik bir aşk oluyor. İlk konu hedef alındığında film gurbetçi insanların zaman içindeki değişimlerini sosyolojik araştırma denginde realist bir şekilde ortaya koyuyor. Almanya’da yaşayan Cahit Tomruk hayatının uçurum kenarlarından birini yaşarken yolu ister istemez rehabilitasyon merkezine düşüyor ve büyük aşkın ikinci müridi Sibel tam da bu noktada dahil oluyor hikayeye. Aile baskısından sıyrılmak isteyen Sibel, üzerinde büyüttüğü baskıdan kurtulmanın yolunu intiharda buluyor ve bu vesileyle rehabilitasyon merkezindeki yerini alıyor. Kaderleri bu şekilde kesişen iki karakter bu noktadan sonra esas hikayeye yolculuk yapıyorlar. Ailesinin baskısından kurtulmanın tek çıkar yolunu evlilikte bulan Sibel, ailesinin ancak bir Türk damadı kabulleneceğini hesaba katarak umudu Cahit ile yakalıyor ve bu fırsatı bırakmaya hiç ama hiç niyeti olmadığını da çok keskin bir şekilde belli ediyor. Başta formaliteden ibaret olan ilişki zaman içinde aşka sürükleniyor ve filmin can damarı olan yol ayrımlarını meydana çıkarıyor. Gerek bu yol ayrımları, gerek de saygı duruşları bir İstanbul güzellemesine sebebiyet veriyor. 

Birol Ünel, Cahit Tomruk karakteriyle gerçekçi oyunculuk adına müthiş bir portre çiziyor. Filmin en mühim yüklerinden birinin altından başarıyla kalkan oyuncunun performansı hayranlık uyandırıyor ve nitekim film sonrasında da kendine has sağlam bir hayran kitlesi oluşturuyor. Ayrılıkla güçlenen aşkın diğer tarafı ise Sibel Kekilli’ye emanet. İlk önemli deneyimini yaşayan oyuncu oldukça doğal ve inandırıcı bir performans sergiliyor. Özellikle karakterin üç sarhoş ile mücadele ettiği sahnelerde oyuncuyu izlemek şahane. Birol Ünel ve Sibel Kekilli bu filmdeki başarılarının haklı zaferleri ile kariyerlerine sağlam adımlarla yürüyorlar ve izleyenler için çıtayı her daim yükseltiyorlar. Öyle ki biri Almanya’nın en sevilen oyuncularından birine dönüşürken, diğeri Game of Thrones gibi dünya çapında bir dizinin kadrosuna giriyor. Üstelik dizinin yapımcıları oyuncuyu seçmelerinde bu filmin etken olduğunu, bu filmdeki performansından çok etkilendiklerini belirtiyor ve romandaki karakterde sırf oyuncu için değişikler yaptıklarını ifade ediyorlar. Yan rollerde ise Meltem Cumbul ve Güven Kıraç performanslarının altını çizmekte fayda var. Fatih Akın bu filmle birlikte hem Almanya’nın hem de Türkiye’nin gururla sahiplendiği bir övünç kaynağı haline geliyor. Film, “Berlin Film Festivali – Altın Ayı” gibi prestijli bir ödülün yanında pek çok ödülün sahibi, bağımsız sinemanın parmakla gösterilen filmlerinden. Çoğu kişiye klişe gelebilecek hikayeleri seyirciye ağzı açık, kalbi elinde seyrettirmek kolay iş değil! Bunu başarıyor Fatih Akın ve kendi kuşağının en iyi yönetmenlerinden biri olduğunu her hikayesinde yeniden haykırıyor. Aşk, Ölüm ve Şeytan üçlemesinin ilk parçası olan ve buram buram “Aşk”ı temsil eden Gegen die Wand herkesin izlemesi gereken çarpıcı bir film.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder